Ефективність просторового розвитку туризму
Галузь знань: 24 Сфера послуг, 242 Туризм
Загальні відомості про школу:
Засновник і науковий керівник: Семенов Василь Федорович, д.е.н., професор кафедри підприємництва і туризму.
До складу школи входить 7кандідатів наук, магістри, студенти.
Коротка характеристика представників наукової школи: Назаренко (Басюк) Ольга Василівна, ОНЕУ, доцент кафедри туризму і готельно-ресторанного бізнесу; Нєчева Наталія Валеріївна, ОНЕУ старший викладач кафедри туризму і готельно-ресторанного бізнесу; Давиденко Ірина Володимирівна доцент, ОНЕУ, завідувач кафедри туризму і готельно-ресторанного бізнесу; Білега Олена Вікторівна доцент ОДАБА, Пандас Анастасія Валеріївна, доцент ОДАБА, Фроліна Катерина Леонідівна доцент ОДАБА, Логвіновська Світлана Іванівна доцент ОНЕУ.
Основою досліджень і наукових інтересів школи професора Семенова В.Ф. в Одеському національному морському університеті є просторовий підхід до того, що економіка України є органічною частиною глобалізованої системи світогосподарських зв'язків, але при цьому вона просторово неоднорідна. За результатами багаторічних досліджень представниками школи опубліковано низку наукових праць у вигляді численних статей і монографій, навчальних посібників, де сформована і оброблена значуща в науковому відношенні концепція просторової економіки, яка спирається на аксіоматичний постулат: уся економічна діяльність в державі відбувається на конкретній території і ці її особливості, а також ресурсний потенціал, структура господарства, фінансово-банківська і розрахунково-аналітична складові, сфера послуг разом з туризмом і рекреацією, система розселення, ринки, їх конфігурація, просторова і історична експансія, характер сільського життя і рівень розвитку міст є відправними і їх зобов'язані знати досконально фахівці, що створюють стратегії розвитку як держави в цілому, так і будь-якого простору, в тому числі і морегосподарського комплексу (МГК) приморських регіонів України.
Основними темами нинішніх наукових напрацювань представників наукової школи (Семенов В.Ф., Назаренко (БасюкО.В.), Білега О.В.,. ЖупаненкоА.В., Нєчева Н.І., Давиденко І.В., Логвіновська С. І.,) залишається переосмислення і систематизація наявних просторових теорій, нових концепцій просторової організації туристичної діяльності. .. Особлива увага приділяється формуванню вагомого компонента вітчизняного МГК - туризму і рекреації, що функціонує у вигляді структур різної модифікації, що складаються з взаємопов'язаних економічних і соціальних систем і блоків. З огляду на сформовані тенденції в просторовому сегменті економічної науки протягом останніх десятиліть, для туристичного підприємництва напрацьовані пропозиції з управлінського і регулюючого впливу на подальший розвиток туризму і рекреації в складі МГК головним чином у вигляді просторових мереж і кластерів, як форм територіальної організації, що стимулюють структурну перебудову і результативність господарської діяльності
В останні роки на кафедрі підприємництва і туризму ОНМУ публікувалися монографії, статті, навчальні посібники, а деякі прикладні варіанти вирішення питань кластерної політики приморських регіонів внесені до навчальних програм підготовки фахівців з туризму і готельно-ресторанного бізнесу. У роботах д.е.н., професора Семенова В.Ф. і його учнів простежено шляхи становлення і сучасний стан кластерів в країнах Заходу, проаналізовані ринкові; інституційні; структурні; організаційно-управленчіскі; інноваційні; суспільно-політичні передумови для створення -рекреаційно - туристичного кластера в МГК України. Зокрема доводиться, що позитивним ефектом розвитку кластерів, як суб'єктів МГК Одеської області, є створення нового бізнесу в вільних сегментах ринку морського і прибережного туризму і можливості застосування методів кластеризації в новій економіці і в управлінні територіальними кластерами (Семенов В.Ф., Басюк. В.), існують реальні можливості створення кластерів в туристично - рекреаційному комплексі МГК. (Семенов В.Ф., Білега). Серед наукових праць професора Семенова В.Ф. і його учнів є такі, які висвітлюють ключові питання - управління туристичними, рекреаційними ресурсами, організацією простору, формуванням туристичних потоків, управлінням процесами створення мережевих структур кластерного типу в сфері туризму і рекреації, людськими ресурсами та персоналом підприємств курортно-рекреаційної сфери і т.д . (СеменовВ. Ф., НечеваН.В.).
Таким чином, множинність підходів наукової школи до вивчення сфери туризму не вперше доводить, що ця проблема з кожним роком набуває дедалі більшої актуальності й спонукає різних дослідників до вивчення саме тих аспектів, які загалом мають вилитись у створення глибоких напрацювань стратегічного характеру.