02 листопада 2023 року куратором здобувачів магістратури, завідувачкою кафедри Приватно-правових дисциплін та морського права Оксаною Кузніченко та старшим викладачем Іриною ДАНИЛОВОЮ для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 081 Право Одеського національного морського було проведено бінарне лекційне заняття із залученням стейкхолдера ОПП «Морське право» другого (магістерського) рівня вищої, керівника юридичного відділу United Multimodal Services Sp. z O.O., адвокатеси, випускниці спеціальності 081 Право - Вікторії РИБАЛЬЧЕНКО за темою: «Відповідальність судновласника за життя та здоров’я моряків».

    На бінарному занятті стейкхолдер Вікторія РИБАЛЬЧЕНКО запропонувала присутнім розглянути наступні теми:
  1. Стягнення компенсації при заподіянні шкоди здоров’ю або життю моряка за контрактом та понад сум контракту
  2. Практичні аспекти страхування моряків під час рейсів
  3. Покинуті судна
  4. Арешт морського судна як засіб забезпечення вимог моряків

Запрошена стейкхолдер ОПП «Морське право» Вікторія РИБАЛЬЧЕНКО розповіла здобувачам про особливості стягнення сум відшкодування за шкоду заподіяну морякам під час рейсів. Вікторія РИБАЛЬЧЕНКО зазначила, що усе частіше виникають питання, які стосуються стягнення компенсації за втрату моряком працездатності під час рейсу на судні. Важливим аспектом наявності можливості стягнути компенсацію за шкоду здоров’ю моряку є наявність обов’язкової умови – шкода має настати у зв’язку з виконанням обов’язків на судні, а одним з обов’язкових документів для відшкодування шкоди внаслідок тимчасової або повної непрацездатності є наявність висновку Медико-соціальної експертної комісії, в якій обов’язково має бути зазначено, що шкода здоров’ю відбувалася на судні під час виконання моряком своїх обов’язків. В такому випадку судновласник несе матеріальне відшкодування коштів, які виникли у зв’язку з тривалим лікуванням, тривалою або повною непрацездатністю.

Також одним з важливих питань було стягнення компенсації при смерті моряка або ситуації, коли моряк зник безвісти під час рейсу. У випадку, якщо внаслідок виконання трудових обов’язків на судні чи у зв’язку з отриманою шкодою здоров’ю моряк помирає на судні, його найближчим родичам належить матеріальна компенсація. Вона призначена для підтримки рівня життя членів сім'ї моряка, який у них був до його смерті.

Незважаючи на те, що такі виплати, як правило, передбачаються трудовими контрактами моряків чи колективними договорами, судновласник не завжди виплачує їх добровільно. В такому випадку, родичі моряка мають права на звернення до суду. Крім того, якщо в діях судновласника встановлена вина в нещасному випадку, що спричинив смерть моряка, то родичі моряка мають право на стягнення компенсації за контрактом та понад суми контракту у вигляді заробітку моряка, який довелося б йому отримати, і навіть моральну шкоду.

Також, на бінарному занятті розглядалися практичні питання, які стосуються проблеми страхування моряків, оскільки за звичайною практикою страхування здійснюється судновласником, однак на моряків, які перебувають на судні, виконуючи свої трудові обов’язки не розповсюджується дія цієї страховки. Найчастіше судновласник страхує не самого моряка, а свою відповідальність перед екіпажем (P&I страхування). Це означає, що у випадку травми на судні моряк може вимагати компенсації від судновласника, а не від страхової компанії. Якщо судновласник виплатить моряку чи його сім'ї компенсацію, тоді страхова компанія відшкодує судновласнику ці витрати.

Практичний досвід стейкхолдера Вікторії РИБАЛЬЧЕНКО дозволив зробити висновок, що, на жаль, через помилку, що судновласник завжди страхує моряків на час рейсу, моряки самі не страхують своє життя та здоров'я. Тому досить часто виникають питання, коли моряки, які отримали шкоду здоров’ю на судні намагаються звернутися до судновласника чи страхової компанії в якості стягнення сум за страховкою. Якщо все ж таки моряк самостійно застрахує себе перед рейсом, то крім компенсації від судновласника він може розраховувати на отримання «страхування» від страхової компанії.

Вікторія РИБАЛЬЧЕНКО також зазначила, що у зв’язку з наданням допомоги морякам, які отримали шкоду здоров’ю під час рейсу, або їх сім’ям дуже часто застосовується такий вид забезпечення як арешт судна. Арешт судна часто виникає до початку судового процесу по справі, а в деяких випадках призводить до виконання судновласником вимог моряків чи їх сімей чи досягнення консенсусу за допомогою дієвого інструменту медіації.

Після виступу, Вікторія РИБАЛЬЧЕНКО наголосила про необхідність вивчення англійської мови, оскільки саме вона є мовою комунікації між судновласниками, моряками та юристами, які надають кваліфіковану допомогу морякам. Вікторія РИБАЛЬЧЕНКО запропонувала ввести дисципліни до ОПП «Морське право», які б викладалися англійською мовою, а також згодилася надати здобувачам типові договори, укладені англійською мовою у сфері морського права, а також надати майстер клас по комунікації іноземною мовою.

Дякуємо за участь запрошеному роботодавцю Вікторії Рибальченко, а також усім членам наукової спільноти та здобувачам, які були присутні на засіданні. Бажаємо усім мирного неба! Слава Україні!

Наверх

background